Monday, May 9, 2011

Penulisan Sasaran Kerja Tahunan(SKT)

Apakah itu SKT, SKT merujuk kepada Sasaran Kerja Tahunan, iaitu penulisan sasaran bagi tahun semasa.
Kakitangan kerajaan dikehendaki mengisi borang SKT dan menyerahkan untuk penilaian oleh ketua jabatan. Tetapi bagi para guru, kita mempunyai sedikit kelainan dalam penulisan SKT.

Penulisan SKT bagi guru sekolah dikecualikan, dan guru akan dinilai menerusi Buku Rancangan Mengajar. Pihak BPSM,KPM telah mengedarkan semula Surat Pekeliling KPM bertarikh 11 Oktober 2003, kepada semua ketua jabatan pada 2 Ogos 2010 berkaitan pengecualian penulisan SKT khas untuk guru yang mengajar di bilik darjah/kelas. Guru berkenaan boleh menggunakan Buku Rancangan Mengajar sebagai ganti borang SKT, tetapi pengecualian ini tidak termasuk Guru Kaunselor yang tidak banyak tertumpu tugasan mereka di bilik darjah.

Ini bermaksud tiada paksaan dalam menulis borang SKT dan ini juga sepatutnya bermaksud Guru berkenaan hendaklah dinilai berdasarkan Buku Rancangan Mengajar..Sebenarnya arahan ini sudah lama dikeluarkan, tetapi ianya dipendam dan disimpan oleh KJ atas beberapa alasan..

*** Kesimpulannya, adakah penilaian yang dilakukan menerusi borang SKT sebelum ini dan selepas ini sah?
*** Saya dimaklumkan, sepatutnya sebelum markah prestasi diberikan, PYD @Pegawai yg dinilai sepatutnya dipanggil oleh pegawai penilai untuk persetujuan jumlah markah yang diberi..

0 comments: