Thursday, January 27, 2011

Bagaimana online dgn wireless sekolah yg tiada talian schoolnet

Salam semua,

Hari ni saya x nak cerita tentang pelajar, tapi saya nak bercerita ttg kecanggihan teknologi,
Saya mendapat ilmu baru ttg komputer(Terima kasih utk Cikgu Faizal)

Seperti yg kita tau, talian schoolnet sekolah telah ditamatkan, saya pun tak tau kenapa, macam2 org cakap, saya malas nak ambil tau, yg penting sekolah sepatutnya mencari alternatif supaya guru guru dapat mengakses laman web bagi tujuan P&P...Kalau tujuan utama untuk berFacebook... rasanya tak perlulah diberi kemudahan internet..Jgn marah rakan2..ahaksss..

Baiklah, hari saya nak berkongsi cara untuk mengakses internet, jika sekolah anda tiada talian schoolnet tapi prasarana itu masih wujud dan baik, serta mempunyai kemudahan wireless..

Apa yang anda perlukan ialah :
1. Akaun streamyx anda sendiri.
2. Wireless sekolah yang masih berfungsi
3. Laptop yg ada wireless

Mula2, buka komputer anda@notebook.. Pergi ke control panel , klik pada icon network connection, kemudian di bahagian kiri skrin terdapat bahagian Create new connections, selepas paparan baru keluar, pilih Connect to the internet, klik next, ambil Set Up My New Connection Manually, klik next, ambil Connect using a broadband connection that requires a user name and password tulis ISP anda * Streamyx, kemudian klik next,pada paparan seterusnya masukkan username anda dan password..klik next dan klik pada add a shorcut to this connection to my desktop..selepas itu klik finish...

Baiklah, seterusnya, cantumkan wireless anda dgn wireless sekolah..pastikan IP  address di set kepada automatik, kemudian...

Hanya klik pada ikon streamyx, dan klik connect..

SELAMAT MENCUBA...

2 comments:

Ikan Masin Goreng said...

Terima kasih asal posting nih. Saya akan mencubanya untuk sekolah saya ....

Camar Senja said...

selamat mencuba.....tapi sekolah saya, line internet dah disambung kembali..cuma x tahu sampai bila...